Jump to content
  • Search In
    • More options...
    Find results that contain...
    Find results in...

    Dieta Zone


    Persecutor
     Share

    Recommended Posts

    • Cała zawartość 2
    • Temat został założony
    • Ostatnia odpowiedź

    Top Posters In This Topic

    Jest to dieta podobno niezwykle popularna wśród hollywoodzkich gwiazd sposób odżywiania opracowany został przez amerykańskiego dietetyka i biotechnologa dr Barry’ego Sears’a, dieta również jest nazywana dietą strefową. Podstawową zasadą tego modelu żywieniowego jest utrzymywanie stabilnego poziomu insuliny we krwi. Nadmiar sekrecja insuliny uważana jest za istotną współprzyczynę otyłości, dlatego niezwykle ważne jest kontrolowanie poziomu tego hormonu. W jaki sposób można tego dokonać? Należy spożywać białka, tłuszcze i węglowodany w odpowiednich proporcjach. I tak, zgodnie z zaleceniami Zone, posiłek powinien być tak skomponowany, aby 30 % stanowiło białko, 30 % tłuszcze i 40 % węglowodany. Należy unikać nadmiernego spożywania cukrowców – ich nadmierna konsumpcja to najczęstsza przyczyna tycia. Zwłaszcza za dużo jemy wyrobów cukierniczych, produktów z białej mąki, makaronów itp. Stosując dietą dr Sears nie trzeba zupełnie rezygnować z tych produktów – jedynie zminimalizować ich ilość, a także odpowiednio równoważyć je ilością spożywanych białek i tłuszczy. Taki sposób odżywiania umożliwić ma utratę 3 kilogramów w ciągu 2 pierwszych tygodni trwania diety, i następnych kilogramów w ciągu następnych tygodni. Ten sposób gubienia kilogramów, oparty o zbilansowane i przemyślane zasady komponowania jadłospisu uchronić ma nas przed efektem jo-jo.

    Najważniejsze założenia:


    • Odpowiednie proporcje białek (30%), węglowodanów (40%), tłuszczy (30%)


    • Nie wolno spożywać alkoholu, kofeiny, słodyczy ( od czasu do czasu dozwolone są lody w niewielkich ilościach)


    • Spożywanie posiłków o odpowiednich porach dnia – śniadanie nie później niż godzinę po przebudzeniu, przerwy pomiędzy kolejnymi posiłkami nie powinny przekroczyć 5 godzin


    • Codzienny jadłospis powinien zawierać 11 tzw. cegiełek, które można dowolnie rozłożyć na 5-6 posiłków. Każda cegiełka składa się z jednej porcji białka : 1B, 1 porcji tłuszczy (1T), 1 porcji węglowodanów (1W)


    • Komponując posiłki posługujemy się gotowymi opracowaniami dr Sears, które zamieszczono poniżej

    Białka 1B

    Najbardziej zalecane: ser biały chudy- plaster (30 g), serek wiejski light 1/2 op. (150 g), białko jaja - 2 sztuki, dorsz (50 g), halibut (50 g) ,tuńczyk w sosie własnym, ok. 1/3 puszki, (90 g) krewetki, 3 sztuki małży, kraby, kalmary -(ok. 50 g), łosoś (50 g) ,parówki sojowe 2 sztuki , wędlina drobiowa (30 g, ) pstrąg wędzony (ok. 30 g), tofu twarde, drób (ok. 100 g)

    Mniej zalecane: jajko –sztuka, feta light (150 g), ser żółty (30 g), szynka (30 g), wieprzowina (30 g), wołowina (30 g), cielęcina (30 g), parówki cielęce-2 sztuki, kiełbasa (30 g)

    Inne (1B +1W): jogurt naturalny 0 % (150 g) , kefir 0% (150 g) mleko 2% 3/4 szklanki,

    Tłuszcze 1T

    Najbardziej zalecane: awokado (1/4), łyżeczka masła, migdały 3 sztuki , oliwa z oliwek, 1/2 łyżki , oliwki 5 sztuk, olej (tłoczony na zimno) 1/2 łyżki, orzechy włoskie 2 sztuki, orzeszki ziemne 6 sztuk

    Mniej zalecane: pół łyżki śmietany, łyżka majonezu light, 1 łyżki majonezu tradycyjnego, serek kremowy, np. Hochland, 1/2 łyżki, ser pleśniowy 1,5 łyżeczki , pistacje 4 sztuki

    Węglowodany 1W

    Najbardziej zalecane: brokuły (250 g), 1 brzoskwinia, 2 cebule, szczypiorek - 2 pęczki, 5 cykorii, cukinia 2 sztuki (małe), główka sałaty , sok z jednej cytryny, czereśnie 8 sztuk, fasolka szparagowa szklanka, fasola biała sucha 1/4 szklanki, fasolka czerwona z puszki 1/4 szklanki, 1 gruszka, 1 jabłko, 1 grejpfrut, jagody 1/2 szklanki, 1 kalafior, kapusta 1/2 główki, 1 kiwi, maliny, truskawki- szklanka, 1 mandarynka, 1 morela, śliwki świeże 3 sztuki , ogórek 1/2 kg, papryka czerwona lub zielona -2 sztuki, pieczarki (1/2 kg) , płatki owsiane - łyżka, 1 pomarańczy, 1 duży pomidor, soczewica sucha 1/4 szklanki, szpinak gotowany, szklanka winogron, 1/2 szklanki kiełków (100 g).

    Mniej zalecane: chleb jasny- cienka kromka, chleb razowy- 1/2 kromki, chlebek Wasa – kromka, tost pełnoziarnisty kromka, rodzynki – łyżka, ananas (kostki)- 1/2 szklanki, 1/3 banana, 1 batonika czekoladowego, buraczki gotowane – szklanka, chałka- 1/2 kromki, dżem niskosłodzony - łyżka groszek zielony 1 szklanki, 1 kajzerki, 1 szklanki kukurydzy, 2 łyżki keczupu , 2 łyżki lodów waniliowych, 1/4 szklanki makaronu ugotowanego, 4 marchewki , mąka- 2 łyżki, łyżeczka miodu, 1 naleśnik (mały), piwo 1/2 szklanki, ryż biały ugotowany- 3 łyżki, ziemniaki gotowane lub pieczone 2 sztuki

    Przykładowy jadłospis (należy pamiętać o proporcjach dla równych poszczególnych cegiełek):

    Dzień pierwszy

    Śniadanie:

    • Omlet z dwóch jaj
    • Owsianka
    • Świeże truskawki

    Obiad:

    • Pieczona pierś z kurczaka
    • Sałata z pomidorem i oliwa z oliwek
    • Pół gruszki

    Kolacja:

    • Łosoś gotowany na parze
    • Warzywa gotowane na parze
    • Jagody

    Dzień drugi

    Śniadanie:

    • Jajecznica z dwóch jajek i jednego białka na bekonie bekonie
    • Świeże borówki

    Obiad:

    • Filet z kurczaka
    • Sałatka z awokado i twarogiem

    Kolacja:

    • Krewetki podsmażane z groszkiem śnieg, pędy bambusa, łyżka ryzu paraboiled i kiełki fasoli
    • Truskawki z serem

    Przekąski

    • Mozzarella i pomarańcza w sałatce
    • Mrożony jogurt z dodatkiem suszonych owoców

    Link to comment
    Share on other sites

    Guest
    This topic is now closed to further replies.
     Share

    ×
    ×
    • Create New...