Jump to content

    Locked Pinned [ZAMKNIĘTY] Wybór sprzętu


    Fatal1ty
     Share

    Recommended Posts

    Wybór sprzętu

    Ze względu na liczne tematy o tematyce doboru sprzętu na forum postanowiłem stworzyć ten mini-poradnik.
    Jest to poradnik, który ma na celu uświadomić/pokazać Wam na co patrzeć przy zmianie sprzętu.

    Na początku podkreślam, że poradnik jest stworzony przez "amatorów".
    Nikt z osób, które mają wkład w ten materiał nie zajmują się tym profesjonalnie/zawodowo na co dzień.



    komputer1.png

     

    1.Wstęp


    Na wstępie poruszymy temat sprzedaży internetowej z przeróżnych portali aukcyjnych i ogłoszeniowych.
    Częstą praktyką sprzedawców (przede wszystkim tych internetowych) jest umieszczanie informacji dotyczących gier czy aplikacji, które będą odpalać na sprzęcie, który oferują.

     

    Również częste dopisywanie frazy typu "komputer do gier, komputer gamingowy" w tytule i treści oferty staje się coraz bardziej popularne.
    Większość z tego typu ofert okazuje się zwykłym kiczem, który sprzedawcy wciskają ciemnej klienteli.


    Niestety w Polsce cały czas są ludzie, którzy dają się nabierać na różne zabiegi marketingowe, które nie mają pokrycia w praktyce.
    Aby ustrzec się wtopienia nie małych pieniędzy w sprzęt, który nie będzie spełniał naszych oczekiwać najlepiej kupować sprzęt od sprawdzonych firmy.

    Jednak to nie wszystko. Nie zawsze gdy poprosicie w firmie o pomoc w doborze sprzętu, to doradzą wam dokładnie, to co będziecie chcieli.
    Sklepy zazwyczaj starają się wypchać sprzęt, który zalega im na magazynie.
    Dlatego warto posiadać chociaż podstawową wiedzę, która pozwoli wam uniknąć przykrego zakupu.


    Z większych sklepów, które "sprawdziłem" mogę Wam szczerze polecić:

    • x-kom.pl
    • morele.net
    • proline.pl


    Są to sklepy, które pod względem podejścia do klienta/jakością sprzedawanego sprzętu chyba górują na Polskim rynku.


     

    2. Podzespoły


    Następnym tematem będzie dobór odpowiednich podzespołów.
    Nie będziemy tutaj poruszać spraw dotyczących wydajności dokładnych modeli lecz będziemy wskazywać na co patrzeć przy zakupie danego podzespołu.

    Pierwszym omawianym może nie podzespołem, a elementem zestawu komputerowego będzie obudowa.


    SILENTIUMPC-GLADIUS-M20-ikona.pngSource530_8.png


    Większość nowych obudów w porównaniu do starszych modeli nie ma już problemu z odprowadzaniem ciepła.


    Lecz przy zakupie tego elementu warto zwrócić uwagę na:

     

    • kompatybilność z naszą płytą główną (rozmiar) - ATX, Micro ATX itp.,
    • maksymalną dopuszczalną długość karty graficznej,
    • maksymalną dopuszczalną wysokość układu chłodzenia CPU,
    • możliwość instalacji przedniego panelu z dodatkowymi złączami,
    • ilość slotów na wentylatory (przód, tył),
    • dostępność złącza mikrofonowego oraz słuchawkowego,
    • system montowania dysków twardych,
    • funkcjonalność: filtr przeciw kurzowy, organizacja okablowania, otwory do zamontowania chłodzenia wodnego.



    Kolejnym omawianym podzespołem będzie zasilacz.


    649091_0_f.png


    Jest to jeden z ważniejszych podzespołów, zapewniający stabilność pozostałym podzespołom, dlatego nie powinno się na nim oszczędzać.
    Oszczędzanie na tym podzespole jest bardzo popularne i zarazem złe.

    Kupno zasilacza z nierenomowanej firmy wcześniej czy później da swe znaki.
    Od nie prawidłowo pracujących podzespołów, nawet po uszkodzenie mechaniczne zarówno zasilacza jak i innych podzespołów.
    Firmy stosują różne chwyty marketingowe aby zachęcić do kupna ich zasilacza.

    Dobrym przykładem jest umieszczanie w nazwie zasilacza moc, którą zasilacz "posiada", a raczej powinien posiadać, bo w większości zasilaczy (tych chińskich) tak nie jest ... ale o tym później.




    Sam jestem dobrym tego przykładem :) Oszczędzając parę lat temu na zasilaczu zakupiłem chińskie badziewie firmy Logic ... jak się okazało po 2 latach użytkowania zasilacza wystrzelił mi kondensator co spowodowało uszkodzenie płyty głównej oraz samego zasilacza - nie polecam, szkoda nerwów i pieniędzy.


    W internecie na forach o tematyce komputerowej roi się od podobnych przygód.
    Poniżej zamieszczam listę producentów od ,których nie warto kupować zasilaczy.



    Achieve, Akyga, Arktik Power Supply, Altis, Aspire, Atlas, Apex, Allied, Austin, Acutake Aton, Bandit, Bestec, Bondfunx Fire, Carbon, Coba, Codegen, ColorSit, COMPAQ, Computer, Cube Max, Deer, Delux, Eurocase, Ecogo True Power, Everpower, Feel, Fever, Four Star, Foxtech, Gembird, Gigabajt, GoodWatt, Hawk, Hec, Hedy, Impet, Incore, Intex-Action, i-box, I-TEC, KingStar, LC Power, Levicom, Likeenergy, Linkword, L&C, LOGISYS, Macron, Megabajt, Mercury, Metropilis, ModeCom Feel (I, II), ModeCom Green, Logic (L&C), ModeCom Premium, Mercury, Metropilis, Mustang, Newton Power, Pangu, Platin Power, Power, Power Color, Pangu, Platin Power, Powercomp, Powerfox, Powertec, Procase, Procomp, Octigen, Opengate, Qoltec, QTECHNOLOGY, Q-tec, RAIDMAX, Rebeltec, Rubikon, Ropla, Rasurbo (Green Power), Sniper, Stability Power, Sansun, SilenX, Sun Pro, Suntek, Take Me, Task, TE, Tracer, Trust, Tronje, Ultra Media, V Power, Whitenergy, Win, Xilence, XION, X-Power, 2N


     

     

    Od siebie dodam parę znanych i sprawdzonych marek:

    Antec, Corsair, Thermaltake, Chieftec, XFX, BeQuiet, OCZ, CoolerMaster, EVGA, Seasonic, Silverstone, Enermax



    Na co warto zwracać uwagę przy zakupie zasilacza ?

    1. Konstrukcje zasilacza


    Warto zainwestować w zasilacz, który jest oparty o przetwornicę DC-DC
    W takim zasilaczu zarówno linie 5V jak i 3,3V są tworzone z lini 12V co daje nam:
     

    • większą stabilność,
    • obciążalność linii 12V jest zbliżona do nominalnej mocy zasilacza,
    • wydziela mniej ciepła.



    2. Sprawność i certyfikaty

    5732d1363953949-p67-extrme-6-intel-givin


    Coraz częściej można spotkać zasilacze z certyfikatami.
    Certyfikaty są oznaczeniami mającymi nas poinformować o stosunku mocy pobranej z gniazdka przez zasilacz do mocy, która została wykorzystana do zasilenia podzespołów.
    Jednym z bardziej popularnym certyfikatem na dzień dzisiejszy jest 80 PLUS BRONZE.
    W skrócie im większa sprawność zasilacza tym zasilacz mniej pobiera prądu oraz wytwarza mniej ciepła co pozwala zastosowanie wolniejszego i cichszego chłodzenia.



    3. Obciążenie linii +12V


    W dzisiejszych czasach obciążenie linii +12V ma duże znaczenie.
    Z tej linii zasilane są miedzy innymi procesor i karty graficzne, które z postępem czasu są coraz bardziej prądożerne.
    Im większa jest obciążalność linii 12V, tym bardziej prądożerne komponenty możemy zasilić.
    Maksymalne obciążenie każdej z linii możemy obliczyć mnożąc napięcie i maksymalne natężenie prądu, jakie może dostarczyć poszczególna linia.



    4. Stabilność napięć


    Oto norma ATX w jakich powinny wahać się napięcia:

    Linia 12V: 11,40V - 12,60V

    Linia 5V: 4,75V - 5,25V

    Linia 3,3V: 3,14V - 3,47V


    Im mniej wartości zasilacza odbiegają od wartości pożądanej tym lepiej dla naszego sprzętu :)


    5. PFC


    Czym jest PFC? Najprościej mówiąc jest to stosunek mocy, która zasilacz może przyjąć do wydolności elektrycznej źródła prądu (w tym przypadku gniazdka elektrycznego).


    PFC dzielimy na:
     

    • pasywne - współczynnik mocy jest wartością stałą.
    • aktywne - współczynnik mocy jest wartością zmienną.


    6. Okablowanie


    Na rynku występują 3 różne wersje zasilaczy:

    • niemodularne - czyli takie ,które mają kable przytwierdzone na stałe.
    • pół-modularne / hybrydowe - takie, które mają możliwość odpięcia przewodów np tylko komunikacyjnych (SATA).
    • modularne - od zasilacza możemy odłączyć każdy przewód, dzięki czemu możemy zachować porządek w obudowie.



    7. Chłodzenie

     

    • aktywny - zasilacz niezależnie od obciążenia chłodzony jest przez obracający się wentylator.
    • pół-pasywny - wentylator uruchamia się w przypadku osiągnięcia przez zasilacz określonego obciążenia/temperatury.
    • pasywny - konstrukcja pozbawiona jest wentylatora.


    Zasilacze pół-pasywne najczęściej spotykane są w droższych zasilaczach z certyfikatami Gold+



    Płyta główna


    prize1.png


    Kupując płytę główną na początku warto zastanowić się jakiego formatu komputer będziemy składać ATX / mATX.
    Kolejną rzeczą jest wybranie odpowiedniego chipsetu ,o który jest oparta dana płyta.

    W zależności od chipsetu płyta może różnić się miedzy innymi ilością i typami złącz (USB itp), możliwością OC.


    Kolejną ważną rzeczą jest sprawdzenie:

     

    • rodzaju pamięci RAM oraz ilość slotów (limit obsługiwanego rozmiaru pamięci),
    • częstotliwości pracy pamięci RAM [MHz],
    • czy płyta posiada architekturę wielokanałowa,
    • czy posiada możliwość łączenia kart graficznych (2-Way CrossFireX, SLI),
    • ilości i typu gniazd rozszerzeń oraz napędów.




    Pamięci RAM


    hx_fury_detail.png


    Aktualnie najbardziej popularnym typem pamięci RAM są DDR3.
    Nowy typ pamięci DDR4 pomimo tego, że oferuje troszkę większą wydajność nadal nie jest tak opłacalny jak jego poprzednik.
    Przy zakupie pamięci ram powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na częstotliwości pamięci oraz opóźnienie adresowania tzw "CL".

    Im większa częstotliwość pamięci tym efektywny transfer jest większy co powoduje zwiększenie wydajności pamięci.
    Analogicznie jest z opóźnieniem adresowania (CL), im jest mniejsze tym lepiej dla naszego komputera.
    Kolejnym ważnym aspektem jest szybkość pamięci w komunikacji z architekturą procesora

    Poniżej mała tabelka obrazująca wydajność:
     

    Intel CPU

    •  
    • Core 2 (Penryn, Merom, Wolfdale) – do 1333MT/s
    • Core i3/i5/i7 (Lynnfield, Westmare, Nehalem, Sandy Bridge) – do 1333MT/s
    • Core i3/i5/i7 (Ivy Bridge, Haswell) – do 1600MT/s
    • Core i7 (Haswell-E) - do 2133MT/s DDR4

     

    AMD CPU

     

    • Athlon II (Regor, Rana, Propus) – do 1333MT/s
    • Phenom II (Thuban, Deneb, Heka, Callisto) – do 1333MT/s
    • FX (Bulldozer, Piledriver) – do 1833MT/s
    • FX (Steamroller) - prawdopodobie otrzyma kontroler DDR4, lub jak w przypadku APU Kaveri będzie to zależało od wersji

     

    AMD APU

     

    • A4/A6/A8 (Llano) – do 1866MT/s
    • A4/A6/A8/A10 (Trinity, Richland) – do 2133MT/s
    • A4/A6/A8/A10 (Kaveri) - do 2500MT/s DDR3 lub do 3400MT/s DDR4




    Procesor

    main_qimg_a944c7fb314b9163f69a2cc91a841d


    Przy wyborze tego podzespołu powinniśmy zabrać pod uwagę przede wszystkim jego moc, która powinna być dobrana do pozostałych podzespołów.
    Im większe jest taktowanie zegara tym samym wydajność (szybkość) jego pracy jest większa.
    Jednakże nie powinniśmy się kierować tylko taktowaniem zegara. Szybszy zegar nie koniecznie oznacza szybsze działanie procesora.

     

    Oprócz samego taktowania procesora szybkość jego pracy zależy również od:

    • ilość fizycznych rdzeni,
    • wątków,
    • prędkość magistrali FSB,
    • instrukcji SSE,
    • poziomu i rozmiaru pamięci cache.



    Szybkość posiadanego procesora ma bardzo ważne znaczenie przy wyborze karty graficznej. Procesor w trakcie gry musi podawać karcie informacje , które zostaną wykorzystane do generowania obrazu. Jeśli będzie dostarczał informacje za wolno karta graficzna nie będzie w stanie płynnie renderować obrazu i wówczas w "miejscach procesorowych"( wiele wybuchów, strzałów itd.) zauważymy spadki płynności.



    Karta graficzna
    five_pictures3_2922_20130815102025_g.png


    Jest to jeden z bardziej kontrowersyjnych podzespołów całego komputera.
    Ludzie patrzą głównie na wielkość-pojemność pamięci karty graficznej myląc pojecie, że wielkość pamięci odpowiada za wydajność/szybkość karty.

    Niestety tak nie jest !


    Za prędkość karty graficznej odpowiedzialne jest wiele rzeczy, między innymi:

     

    • dobór odpowiedniego CPU ,które musi dostarczać odpowiednio szybko wszystkie informacje do GPU
    • standard pamięci DDR - im wyższy tym pamięć jest szybsza
    • ilość jednostek (SP*, TMU** oraz ROP***)
    • magistrala karty graficznej

     

    • *SP- procesory strumieniowe. W kartach graficznych umiejscowione są w postaci bloków lub klastrów. .
    • **TMU - jednostki przekształcające i nakładające tekstur na siatkę poligonową (poligon-wielokąt)
    • ***ROP- jednostki rasteryzujące . Zajmują się przetwarzaniem pikseli obrazu.




    Dysk twardy



    dysktwardy.png    772958_0_f.png



    Wyróżniamy wiele rodzajów dysków twardy (HDD, SSD, M.2 ...)
    Najbardziej popularnymi oczywiście są talerzowe HDD i SSD oparte o pamięci vram.
    W dzisiejszych czasach najbardziej opłacalnym portem komunikacyjnym jest SATA III oferująca transfer do 6 Gbit/s
    Jednak większość producentów specjalnie zawyża prędkość transferu dysku.


    Dyski HDD wykorzystywane są głównie jako magazyny danych, natomiast SSD są używane do plików, które są używane ciągle.


    Dobry przykładem jest PC ,w którym mamy obydwa te dyski.
    HDD używam do przechowywania zdjęć, instalacji gier itp.
    Natomiast SSD używamy do przechowywania plików systemowych, które są cały czas używane.
    W taki sposób możemy uzyskać w miarę dobrą wydajność.


    Przy zakupie powinniśmy zwrócić uwagę na:
     

    • Prędkość prędkość obrotową (HDD - im większa tym lepiej),
    • Bufor - pamięć podręczna (im większa tym lepiej),
    • Interfejs (SATA III lub PCI-E pozostałe są już nieopłacalne),
    • Zastosowane technologie (w dyskach HDD np NCQ).

     

     

    Szczególne podziękowania dla Ogen Dogen oraz Sw33toLcIa za udzieloną pomoc przy poradniku

    Wszelkie prawa zastrzeżone dla CSKatowice.com

    Kopiowanie zabronione !

    • I like this! (+1) 1
    Link to comment
    Share on other sites

    Guest
    This topic is now closed to further replies.
     Share

    ×
    ×
    • Create New...