Skocz do zawartości

    Zamknięty Instrukcje sterujące 1.2 - Zmienne logiczne bool jako warunek


    cajmert
     Udostępnij

    Rekomendowane odpowiedzi

    • Cała zawartość 7
    • Temat został założony
    • Ostatnia odpowiedź

    Top użytkownicy w tym temacie

    Najpopularniejsze posty

    Powracam do tworzenia kolejnych poradników związanych z programowaniem w C++ Wyciągamy zeszyty i notujemy. Sprawdzi to potem Ogen czy się nie mylę i poprawi.    Dziś porozmawiamy o innym rodzaju "

    Co do typu logicznego bool, warto dodać że każda wartość różna od zera jest uznawane za prawdę logiczną, więc zmiennych typu int też można używać w formie zmiennej logicznej. Zwłaszcza jeśli chcesz za

    Powracam do tworzenia kolejnych poradników związanych z programowaniem w C++ :)

    Wyciągamy zeszyty i notujemy. Sprawdzi to potem Ogen czy się nie mylę i poprawi.

     

     Dziś porozmawiamy o innym rodzaju "warunku".

     

    Uznajmy, że w programie jest wiele miejsc, gdzie sprawdza się ten sam warunek, jeśli wartości zmiennych, które występują w tym wyrażeniu, nie zmieniają się często - czasem warto te wyrażenie warunkowe sprawdzić raz, a rezultat zapamiętać, czyli przechować to w jakimś obiekcie.

     

    By przechowywać takie rezultaty ( prawda/fałsz), mamy do dyspozycji specjalny typ zmiennych - bool.

    Zmienna typu logicznego bool może wystąpić jako wyrażenie warunkowe
    

    A teraz krótko jak przygotować taką zmienną:

    int x=1;
    bool niepelnoletni;                 // definicja zmiennej
    //...
    
    niepelnoletni = (x < 18);           // zapamiętanie rezultatu 

    Widzimy tu definicje dwóch zmiennych:

     

    • Zmienna typu int o nazwie x.
    • Zmienna typu (logicznego) bool o nazwie niepelnoletni.

    Widzimy w komentarzu wielokropek (dla niedouczonych znak "...") - zaznaczam, że może być tutaj wiele instrukcji nadających zmiennej x jakąś sensowną wartość.

     

    Wreszcie nasza ostatnia instrukcja. Istota tego, o czym tu piszę.. po prawej stronie znaku =widzimy wyrażenie (x < 18). Komputer oblicza więc jaką wartość ma to wyrażenie - czyli czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe. Kiedy to już obliczy, wstawia do zmiennej logicznej o nazwie niepelnoletni.

     

    Od tej pory ta zmienna logiczna ma jakąś sensowną wartość (prawda/fałsz). Uwaga!!!!! TA ZMIENNA LOGICZNA MOŻE TERAZ WYSTĘPOWAĆ W MIEJSCU WARUNKU W INSTRUKCJACH STERUJĄCYCH. Zamiast kazać komputerowi obliczać jakieś wyrażenie logiczne - każemy mu po prostu sprawdzić czy dana zmienna logiczna przechowuje wartość "prawda", czy "fałsz".

     

     

     

     

     

     

    Copyright by cajmert for CSKatowice.com - 2015 r.

    Opracowane na podstawie książki Symfonia C++ Standard

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Hej! Nie widzisz zawartości tego postu?
    Zaloguj się lub Zarejestruj nowe konto, aby korzystać ze wszystkich dostępnych funkcji!
    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Hej! Nie widzisz zawartości tego postu?
    Zaloguj się lub Zarejestruj nowe konto, aby korzystać ze wszystkich dostępnych funkcji!
    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Hej! Nie widzisz zawartości tego postu?
    Zaloguj się lub Zarejestruj nowe konto, aby korzystać ze wszystkich dostępnych funkcji!
    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Hej! Nie widzisz zawartości tego postu?
    Zaloguj się lub Zarejestruj nowe konto, aby korzystać ze wszystkich dostępnych funkcji!
    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Hej! Nie widzisz zawartości tego postu?
    Zaloguj się lub Zarejestruj nowe konto, aby korzystać ze wszystkich dostępnych funkcji!
    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Gość
    Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
     Udostępnij

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...
    Przeglądasz forum jako gość.
    Nie posiadasz dostępu do niektórych treści i funkcji!